bl Leefstijlcoaching, workshops, burnout preventie

Enkele feiten over stress

17 %

van de werknemers in de leeftijd van 23 - 35 heeft last van burnout verschijnselen bron: Monitor arbeid TNO | Factsheet Werkstress

36 %

van het werkgerelateerde verzuim ontstaat door werkstress bron: Monitor arbeid TNO | Factsheet Werkstress

44 %

van deze groep geeft als oorzaak van de problemen aan dat er weinig ruimte voor zelfstandigheid wordt ervaren bron: Monitor arbeid TNO | Factsheet Werkstress

242 dagen

is de gemiddelde duur van een burnout bron: NRC.nl | Ben Tiggelaar

Dit speelt vast ook in jouw bedrijf. Ik kan je helpen met individuele coaching van een van je werknemers, managers of van jouzelf. Wist je trouwens dat algemenere leefstijlonderwerpen zoals gezond eten en slapen een dempende invloed hebben op stress? Ik geef workshops om jou en je medewerkers handvatten te geven voor het vinden van de juiste balans. Ook als je een gezonde leefstijl wilt inbedden in de bedrijfsfilosofie, ga ik graag deze uitdaging aan. Denk bijvoorbeeld aan een gezonder aanbod in de kantine, creatieve tips voor meer bewegen op de werkplek en interventies in teams voor meer bevlogenheid.

Een gezonde medewerker is een productieve medewerker. Een gezonde manager is een energieke manager. Een gezonde executive heeft oog voor innovatie en de juiste koers van het bedrijf. Ik vind het belangrijk dat mensen goed in hun vel zitten. Jij toch ook?

COACHING

Voor individuen

COACHING

Voor individuen
managers | medewerkers | executives

WAAROM

Het is prettig om 1-op-1 te kunnen spreken over je gezondheid en hoe deze het dagelijks functioneren beinvloedt. Ik ben een neutrale gesprekspartner met gedegen kennis op de gebieden voeding, bewegen, ontspanning en stress.

HOE

We beginnen met een kennismakingsgesprek. Dit is gratis. Hierin bepalen we of we met elkaar dit traject gaan starten. Vervolgens breng ik een onderbouwde offerte uit. In de vervolggesprekken is mijn werkwijze als volgt: Ik luister en stel verdiepende vragen om je aan het denken te zetten. We onderzoeken je wens tot verandering en de onderliggende motivatie. We spreken elkaar op een plek die jij kiest. Dit kan op kantoor zijn, maar soms is het fijn om uit te wijken naar een neutrale plek. Coaching kan ook prima buiten tijdens een wandeling. Jij kiest!

WAT

We maken een implementatieplan met haalbare doelen die jij zelf bepaalt. We stemmen af met welke frequentie we elkaar gaan spreken. Afhankelijk van de specifieke vraag, kan een coachingstraject tussen de 3 en 12 gesprekken beslaan. Jij bent verantwoordelijk, mijn rol is ondersteunend. Ik luister, daag uit en vraag door. Het uiteindelijke resultaat bepaal jij door jouw inzet. Deze samenwerking is de sleutel tot jouw succes. Wees niet bang voor zweverige coachingsgesprekken, mijn werkwijze is praktisch en resultaatgericht.

Voorbeelden

van onderwerpen waar we over in gesprek kunnen gaan:

Stress

Ik wil minder stress ervaren op mijn werk.

Beweging

Ik wil meer beweging inpassen in mijn leven. Maar ik hou niet van sporten.

Gezond gewicht

Ik wil stoppen met aankomen door minder en gezonder te eten.

WORKSHOPS

Voor groepen

(bv managers, medewerkers, HR business partners, directie)

WORKSHOPS

Voor groepen, bv
managers | medewerkers | HR business partners | directie

WAAROM

Het doel van een workshop is meestal tweeledig: enerzijds kennisoverdracht, anderzijds het aanzetten tot reflectie op je eigen gezondheid. Ik probeer voor elke deelnemer een koppeling te maken tussen de praktijk en theoretische kennis. Je verlaat de workshop met een concrete eerste stap.

HOE

Voor elke gewenste leefstijlverandering kan ik een workshop maken, ik maak ze lekker afwisselend en praktisch ingestoken.
Als je interesse hebt in meerdere onderwerpen, kijk dan eens onder het kopje leefstijlproject

WAT

Een workshop van een uur tot een dagdeel waarin we verschillende werkvormen doen rondom een thema.


Voorbeelden

We maken een afspraak waarin je mij het vraagstuk voorlegt waarvoor je meer aandacht wilt. Mijn specialisme is stressmanagement, maar ik geef ook workshops over andere leefstijlgerelateerde onderwerpen zoals voeding, meer bewegen, slapen en ontspanning. Op basis van de vraag stel ik een programma en een offerte op. Hieronder twee voorbeelden:

Card image cap
Meer groente, hoe dan?

Een praktische workshop over het eten van meer groente. In deze workshop worden de voordelen van groente eten en een gezonde leefstijl uitgelegd. Je gaat zelf bedenken hoe je meer groente in je dagmenu kunt krijgen.

Card image cap
Ik zie ik zie wat jij niet ziet

Een workshop over het herkennen van overbelasting bij een collega. Weet wat je kunt doen en wie je kunt inschakelen voor hulp.

LEEFSTIJL
PROJECT

Voor het hele bedrijf

LEEFSTIJL PROJECT

groepen en individueel:
voor het hele bedrijf

Als jij binnen jouw organisatie langere tijd meer aandacht wilt besteden aan een gezonde leefstijl is een workshop niet genoeg.
In dat geval kunnen we gezamenlijk een project draaien waarin we starten met een gezondheidscheck, gevolgd door 1-op-1 gesprekken met de deelnemers en aangevuld met workshops. Uiteraard is dit altijd maatwerk.
Wist je trouwens dat werken aan leefstijl ter preventie van verzuim soms wordt vergoed vanuit de collectieve zorgverzekering?
Neem contact met me op om de mogelijkheden door te spreken.

WAAROM

Omdat mensen soms behoefte hebben aan hulp bij het veranderen van hun leefstijl.
Om medewerkers zich ervan bewust te maken dat ze zelf de regie hebben over hun gezondheid.
Omdat dit een leuke manier is om medewerkertevredenheid te verhogen.
Om een creatieve en innovatieve werkgever te zijn die gezondheid belangrijk vindt.
Om verzuim te laten dalen en de productiviteit te laten stijgen.

HOE

Een leefstijl project bestaat altijd uit een mix van thema's. Een verpleegkundige loopt waarschijnlijk tegen andere vraagstukken aan dan een receptioniste. Daarom stel ik het programma bij voorkeur samen in overleg met de opdrachtgever en een deelnemer.

WAT

In een leefstijlproject bied ik een compleet pakket aan om de leefstijl van deelnemers aan te passen. Het project is maatwerk voor jouw organisatie maar om een beeld te geven van wat ik kan aanbieden staat hieronder een voorbeeld:

We starten met een creatieve kick-off voor alle deelnemers. Bij deze kick-off vertellen we deelnemers wat er van hen wordt verwacht en kunnen zij zien wie vanuit het bedrijf de sponsor is. Dit is belangrijk om draagvlak binnen te organisatie te krijgen en te houden. Vervolgens geef ik thematische workshops over stress, voeding, ontspanning, meer bewegen, onregelmatige werktijden of een ander onderwerp dat in het bedrijf actueel is. Omdat de veranderwens van persoon tot persoon verschilt, vul ik deze workshops aan met een aantal 1-op-1 gesprekken per persoon. Afhankelijk van de specifieke vraag kan een coachingstraject tussen de 3 en 12 gesprekken beslaan.

BLOG

BLOG

Ik wens iedereen een gematigd kerstfeest! 25-12-2018 Ciska Gijsbers

Man, dat klinkt saai! En ook wel een beetje onaardig. Maar ik bedoel het goed! Je ziet namelijk vaak dat mensen tijdens de feestdagen de remmen losgooien als het gaat om gezond eten. Ook laten we vaak de regelmaat los die we normaal gesproken hebben. Ik las laatst dat het 6-gangen kerstdiner uit de folder van een grote supermarktketen 3000 kcal bevat. Dat is voor sommige mensen genoeg voor 2 dagen. Zeker als je -zoals vaak met kerst- veel zit.

Ik heb voor de grap even uitgerekend hoeveel kcal je verbrandt op eerste kerstdag als je dag er als volgt uitziet: De ochtend besteed je aan lekker krant bijlezen van de afgelopen weken. Na de lunch ga je (met de auto, uurtje rijden) op visite bij je schoonfamilie. Daar doe je een spelletje. Je wandelt een uurtje, je eet dat bewuste menu en je helpt natuurlijk met afwassen. Dan ga je met de auto weer naar huis. Je kijkt wat tv en gaat naar bed.

Met al deze lichte activiteiten, incl slapen, verbrandt een man een man van 1m85 en 80 kg op de 24 uur van eerste kerstdag 2370 kcal. Een vrouw van 1m75 en 68 kg verbrandt hiermee 1855 kcal. Dan hou je aardig wat energie over van die ene maaltijd. En wat je niet gebruikt, wordt door je lichaam opgeslagen als vet. Au! Om dit te voorkomen heb ik 3 tips voor je om een leuke, gezonde en toch een gematigde kerst te hebben:

Houd een 80-20 regel aan.
80% van wat je eet is gezond, 20% niet. Als je dit doorrekent voor de maand december, kun je 6 dagen smokkelen. Dat klinkt goed toch? Dit kun je ook per maaltijd handhaven. 80% gezond (groente, stukje vlees(vervanger), etc.) en dan een stukje chocoladetaart toe.

Geniet van wat je eet.
Maak een bewuste keuze of je gezond of ongezond wilt eten. Als je ervoor kiest om die maaltijd ongezond(er) te eten, zorg dat je geniet van wat je eet en kies bewust je smokkelwaar. Ook kun je ervoor kiezen een kleinere portie te nemen. Ook hier geldt, zorg dat je ervan geniet (en neem geen tweede stukje ;-)) Voel je er niet schuldig over. Morgen eet je weer gezond.

Plan je ongezonde momenten.
Soms is het fijn om ongezond te eten in de wetenschap dat je dit morgen goed gaat maken. Ook is het makkelijker om de kerstkransjes op je werk af te slaan als je hebt besloten dat vandaag een gezonde dag is. Maak een bewuste keuze of je gezond of ongezond wilt eten en houd je aan deze afspraak met jezelf.

Ik wens je een gematigd kerstfeest met een overvloed aan gezelligheid!

De toegevoegde waarde van de leefstijlcoach 20-12-2018 Ciska Gijsbers

De laatste tijd neemt de belangstelling voor het vakgebied van de leefstijlcoach zienderogen toe. Zorgverzekeraars zien de toegevoegde waarde van de leefstijlcoach en vergoeden – onder helaas nog erg strikte voorwaarden- bepaalde interventies. Maar wat doet een leefstijlcoach nu precies en hoe doe ik dat bij CIS leefstijlcoaching? Kort gezegd begeleidt de leefstijlcoach mensen bij veranderingen in leefstijl. Om dit duidelijk te maken, heb ik twee casussen uitgewerkt. Maak kennis met Michael (32) en Jantine (43).

Michael en Jantine zijn collega’s. Ze hebben via hun werkgever de kans gekregen om mee te doen aan een gezondheidscheck. Tijdens deze gezondheidscheck zijn ze (medisch) onderzocht (bloeddruk, cholesterol), hun BMI is gemeten en ze hebben een vragenlijst ingevuld over hun arbeidsomstandigheden (denk aan arbeidsomgeving en werkdruk).

Bij Michael komt er uit de gezondheidscheck dat hij te zwaar is (1.85 lang, 93 kg, geeft een BMI van 27). Ook is zijn bloeddruk wat verhoogd. Michael schrikt hier natuurlijk erg van en gaat die dag niet zo vrolijk naar huis. Jantine is lichamelijk gezond (1.70 lang, 64 kg, BMI van 22) maar zij scoorde in het rood op de vragenlijst omdat zij de sfeer op het werk bijzonder onprettig vindt sinds zij een nieuwe manager heeft.

Voor de vervolggesprekken met Michael en Jantine wordt CIS leefstijlcoaching ingeschakeld. Ik kijk met Michael naar de uitkomsten van het onderzoek en we praten hierover. Daardoor zakt de eerste emotie al gauw. Ik vraag aan Michael of hij met de uitkomsten aan de slag wil en op basis van zijn wensen en mijn expertise kijken we naar de haalbaarheid. Eigenlijk wil Michael zo snel mogelijk naar de 85 kilo. Hij denkt zelf dat hij wel een kilo per week kan afvallen. Gelukkig voor hem is deze leefstijlcoach ook verwachtingsmanager en moet ik hem teleurstellen. Dit soort crash diëten werkt wel, maar het resultaat blijft slechts tijdelijk. Daarom trekken we een half jaar uit om in kleine stapjes af te vallen en deze verandering ook duurzaam in Michaels leefpatroon in te bedden.

Mijn volgende gesprek is met Jantine. Jantine vindt de veranderingen op het werk moeilijk. Zij ziet dat het bedrijf verzakelijkt. Haar nieuwe manager stuurt op cijfers en dit merkt ze in de sfeer op de afdeling. Gedurende het gesprek blijkt dat het niet alleen de nieuwe manager is die Jantines gevoel beïnvloedt. De hele bedrijfscultuur is aan het veranderen. Door het sturen op output en cijfers heeft ze het gevoel dat er steeds over haar schouder wordt gekeken. Jantine vindt dat ze vroeger veel meer tijd hadden voor de klanten en nu voelt ze zich opgejaagd. Als we echter in een van de gesprekken doorrekenen wat de targets nu precies voor haar betekenen, blijkt dat de eisen aan haar rol eigenlijk helemaal niet zo veranderd zijn. Weliswaar zijn ze in targets gegoten, maar die zijn echt haalbaar zonder dat je aan kwaliteit voor de klantgesprekken inboet. Daarnaast coach ik haar op het nemen van meer rust tijdens de dag. Ze wil graag tijdens de lunch buiten een rondje lopen en minstens twee keer per dag een kwartier van haar plek af. Dit bespreekt ze met haar manager en hij is blij dat ze dit aangeeft en het initiatief neemt om hem op te zoeken. Als Jantine deze verandering vol weet te houden, zal dit haar rust brengen tijdens de werkdag. Doel behaald!

Natuurlijk zijn de veranderingen uit deze voorbeelden niet wereldschokkend. Maar als je er eens over nadenkt, zijn dit misschien wel de dingen die er juist vaak bij inschieten maar die je wel kunnen helpen een gezonder mens te zijn. Hoe fijn is het om hierbij een sparringpartner te hebben die je support en uitdaagt en indien nodig een oppepper geeft als iets niet is gelukt? Dat is voor mij de toegevoegde waarde van de leefstijlcoach. Ik help je met realistische plannen maken, met beginnen en met volhouden. Neem contact met me op als ik iets voor je kan betekenen!

Overspannen (of erger) 22-10-2018 Ciska Gijsbers

Een burn-out. Dat overkomt mij vast niet. Want ik luister goed naar mezelf. Ik eet gezond. Ik sport. Ik ga meestal op tijd naar bed. Ik ben matig met alcohol. Dus die burn-out gaat mijn deur vast voorbij.

Maar steeds vaker hoor ik mezelf klagen over ‘moe in mijn hoofd’. En als iemand me vraag hoe het op mijn werk is, haal ik diep adem, glimlach en dan voelt het alsof ik sta te liegen als ik zeg: ‘Leuk, uitdagend. Ik leer nog steeds veel. En ja, die op handen zijnde fusie, dat overleef ik ook wel. Haha. Vorige keer is het ook goed afgelopen, dus het zal nu ook wel goed komen. En die reistijd, ach joh, schouders eronder en gaan. Thuis goed regelen. De jongens worden steeds zelfstandiger.’ Totdat een vriendin tegen me zegt: ‘Als ik in de trein zit en geen puf meer heb, denk ik gewoon aan jou, want jij hebt het nog veel zwaarder.’

Ik lach en kijk stoer, maar man, ik kan wel janken. En even later doe ik dat ook. Want mijn vriendin kan goed luisteren. Het gekke is, soms hoor ik mezelf dingen zeggen die tegelijkertijd in mijn achterhoofd alle alarmbellen af laten gaan. Maar toch doe ik er niks mee. Omdat ik niet weet waar ik moet beginnen. Omdat ik geen tijd heb voor reflectie. Omdat ik me niet kan focussen en omdat ik mezelf op de laatste plaats zet.

Bovenstaand stuk komt rechtstreeks uit mijn dagboek en is van begin 2018. Het hoogtepunt van mijn dieptepunt. Vlak hierna verandert mijn situatie. Gelukkig niet doordat ik instort, maar doordat ik een kans zie en hem met beide handen aangrijp. Vanaf dat moment gaat het beter met me. Ik ben dus uiteindelijk niet overspannen of burn-out geraakt. Maar ik weet wel hoe het voelt als je er tegenaan zit. Daaruit komt mijn drive om mensen te gaan helpen om dit te voorkomen.

Herken je jezelf in mijn verhaal, of zie je bij jezelf ook kenmerken van overspannenheid? Voorbeelden hiervan zijn prikkelbaarheid, onrustig slapen, concentratieproblemen, emotionele labiliteit, piekeren en een opgejaagd gevoel. Als je dit herkent, neem dan eens een stap terug en bedenk hoe je jezelf hieruit kunt halen. Is de situatie zeker weten tijdelijk, dan veer je makkelijker terug in je gezonde leefstijl. Maar als de situatie niet tijdelijk is, of er komt een stressfactor bij, trek dan aan de bel en praat met iemand. Bij voorkeur een coach die gespecialiseerd is in stress en burn-outpreventie. Of de preventiemedewerker of bedrijfsarts via je werkgever. Zij kunnen je verder helpen.

Wat vind ik nou leuk? 1-06-2018 Ciska Gijsbers

Ergens in de winter van 2017 werd me duidelijk dat mijn vermoeidheid niet alleen kwam doordat het winter was. Ik had soms wel een paar dagen dezelfde zinnetjes in mijn hoofd ‘op repeat’. Enkele van mijn favorieten: ‘you are stuck in a rut’ en ‘corporate drone’. Ik voelde dat deze zinnen over mij gingen. Ik zát ook vast in een stramien. En ik voelde me bestuurd door mijn werkgever. Er werd over mij beslist. Over taken, projecten, standplaats en ga zo maar door. En ik, die altijd roept dat je iets moet doen omdat het goed voelt, en dat je zuinig moet zijn op je energie, ik kwam er gaandeweg achter dat ik helemaal op het verkeerde spoor zat. Ik deed niet meer wat goed voelde, maar wat ik dacht dat ik moest doen. En ik was ook niet zuinig op mijn energie. Mijn energie lekte juist weg. Ik was ongelukkig op mijn werk, maar ik durfde de stap niet te zetten om iets fundamenteels te veranderen.

Ondertussen was ik dus moe, ongelukkig en prikkelbaar. Ik draaide rondjes in mijn hoofd… Wat wil ik nou wel? Waar word ik nou blij van? Uiteindelijk besloot ik om het op te schrijven. Het antwoord ligt zo voor de hand dat ik het pas na een paar weken zag. Mijn gelukkigste momenten zijn als ik thuis ben, als mijn gezin om me heen lekker hun eigen ding aan het doen is, en ik ook.

Het viel me overigens vies tegen hoe lastig het is om te ontdekken waar je blij van wordt. Dat heeft volgens mij meerdere redenen. Het vraagt ten eerste om reflectie op elk moment van de dag. Ook, of juist, als je niks hoogdravends aan het doen bent zoals tijdens het koken, schoonmaken, boterhammen smeren, koffiedrinken, etc. Ten tweede moet je heel eerlijk tegen jezelf zijn en je oordelen aan de kant zetten. We hebben de neiging om overal van alles van te vinden, maar als je jezelf op deze manier onder de loep neemt, moet je je oordelen loslaten. Ook moet je eerlijk zijn omdat je achter iets wilt komen wat je alleen ziet door te observeren. Ik merkte daarbij dat ik me wel eens schaamde voor wat ik fijn vind. Het is zo kneuterig, niet feministisch, etc. Zodra je ergens iets ‘van vindt’ vertroebelt dat wat je ziet. Niettemin denk ik dat het niet voor niks is dat veel vrouwen met een gezin worstelen om hun tijd te verdelen tussen werk, gezin en zichzelf. We zijn voor een groot deel voorgeprogrammeerd om voor onze kinderen te zorgen en vaak doen we het ook graag. Daarnaast vinden veel vrouwen het moeilijk om de controle hierover los te laten. Uiteindelijk gaat het er wel om dat je een keuze maakt. Kies waar je je energie aan besteedt en kies ervoor om af en toe op te laden. Of je dat doet door in het weekend een taart te bakken, te waterfietsen of door naar de sauna te gaan, doet er niet toe. Als het voor jou maar werkt.

Tenslotte hebben we het allemaal nodig om weer op te laden. Van werken word je nu eenmaal moe. Het belangrijke is om te ontdekken waar je weer van oplaadt, en dat regelmatig te doen. Zo houd je je energiebalans in evenwicht.

WIE BEN IK

Ciska Gijsbers

WIE BEN IK

Ciska Gijsbers

Algemeen

Geboren en getogen in Noord-Holland en daarmee voorzien van een gezonde dosis nuchterheid. Ik ben een resultaatgerichte coach die goed kan luisteren en de coachee activeert om zelf de leefstijl te veranderen.

Natuurlijk probeer ik zelf ook zo gezond mogelijk te eten. Genoeg bewegen doe ik door mijn liefde voor yoga te combineren met een passie voor wielrennen.

De basis van mijn opleiding is gelegd aan de VU en de UvA. In november 2018 heb ik de post-HBO geaccrediteerde opleiding tot leefstijlcoach afgerond aan de Academie voor Leefstijl en Gezondheid. Deze opleiding vul ik aan met een verdiepende opleiding Coachen bij werkstress en burn-out aan het Europees Instituut De Baak. Ik heb me aangesloten bij de BLCN, de beroepsvereniging voor leefstijlcoaches om de kwaliteit van mijn aanbod te waarborgen.

Achtergrond

Ik heb 8 jaar in een zeer hectische branche van de telecom industrie gewerkt. Hier heb ik van dichtbij meegemaakt wat de waarde is van een goed gesprek, maar helaas heb ik ook gezien wat een stressvolle omgeving met mensen kan doen. De combinatie van soft skills en projectmanagement skills die ik heb ontwikkeld in mijn functies als projectmanager, procestrainer en secretaresse maken mij bij uitstek geschikt om de gewenste leefstijlverandering bij u of uw medewerkers te bewerkstelligen. En mocht ik zelf willen sparren, dan kan ik gebruik maken van de expertise van mijn netwerk van gezondheidsprofessionals.

Drijfveer

Mijn drijfveer om leefstijlcoach te worden is dat ik zo het verschil kan maken voor mensen bij het veranderen van patronen. Dat iemand dankzij mijn begeleiding afvalt, gezonder eet of fitter is, geeft mij een kick. Ik houd ervan om mensen te begeleiden tijdens een veranderproces. Ik wil graag mensen helpen om de juiste balans te bereiken, zowel thuis als op het werk.
Een gezond mens is een gezonde medewerker. En een gezonde medewerker is een bevlogen mens. Zo profiteert iedereen van leefstijlcoaching.

CONTACT

CONTACT

06 14 74 33 58
info@cisleefstijlcoaching.nl